تفاوت بین زانویی گالوانیزه و چپقی گالوانیزه چیست؟


تفاوت بین زانویی گالوانیزه و چپقی گالوانیزه چیست؟

تفاوت زانویی و چپقی این دسته از اتصالات گالوانیزه در ساختار و کاربرد این دو اتصال است.در واقع تفاوت عمده زانویی و چپقی شکل دو سر آنهاست.زانویی دارای دو سر مادگی میباشد در صورتیکه چپقی دارای یه سر مادگی و یک سر نری می باشد.

در چپقی سر مادگی به طور مستقیم به لوله متصل شده و سر دیگر بدون هیچ واسطی به اتصال دیگر متصل می شود.بررسی مقاله تفاوت لوله و اتصالات مانیسمان و درزدار شاید خالی از لطف نباشد .

 

ساختار مهره و ماسوره گالوانیزه:

مهره ماسوره گالوانیزه از سه بخش مجزا شامل یک مهره در وسط اتصال ویک بخش نری و یک قسمت مادگی تشکیل شده است.قسمت مادگی دارای رزوه داخلی و قسمت نری دارای رزوه در قطر خارجی خود می باشد.به منظور تشکیل اتصال قسمت روپیچ و توپیچ توسط مهره مرکزی به یکدیگر متصل می شوند.

با اتصال قسمت توپیچ و روپیچ ماسوره ها،مهره مرکزی وظیفه اعمال نیرو به منظور تشکیل یک اتصال قوی و مستحکم را فراهم میکند.اجزای مهره ماسوره بوسیله حداقل یک پیچ یا مهره شعاعی در یکدیگر قفل می شوند.

*کاربرد مهره ماسوره گالوانیزه:

مهره ماسوره به صورت گسترده در لوله کشی آب ساختمان و موتورخانه ها و تجهیزات سرمایشی و برودتی و تهویه متبوع مورد استفاده قرار می گیرند.

*مزایای استفاده از مهره ماسوره گالوانیزه:

مزایای متعددی در استفاده از مهره ماسوره گالوانیزه وجود دارد که شامل:

۱-اتصالات مهره ماسوره در سیستم های لوله کشی اتصال قوی و مستحکمی ایجاد کرده و چنانچه اصول لوله کشی هنگام نصب مهره ماسوره رعایت شود امکان نشتی از نقطه اتصال خیلی کم است.

۲-این نوع از مهره ماسوره می تواند دو لوله با قطرهای مختلف را به یکدیگر متصل کند.

۳-نگهداری تعمیرات و امکان مونتاژ و دمونتاژ مجموعه لوله کشی با استفاده از مهره ماسوره بسیار راحت و امکان پذیر است.

۴-از لحاظ قیمت به نسبت سایر اتصالات به صرفه تر است.

روپیچ-توپیچ گالوانیزه:

روپیچ-توپیچ گالوانیزه در سیستم های لوله کشی بسیار پرکاربرد است.

به منظور ادامه روند لوله کوشی از روپیچ-توپیچ به عنوان رابط بین لوله و یا اتصالات استفاده می شود.

عملکرد آن مشابه بوشن دنده ای است ولی در بوشن دو طرف توپیچ است با این تفاوت که در روپیچ-توپیچ همان طور که از اسمش پیداست دارای یک سر توپیچ  و یک سر روپیچ می باشد که اندازه آن متناسب به فضای کاری می تواند متغیر باشد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی